(Nie)innowacyjny Rzeszów?
W dniach 27-28 maja teren przed budynkiem Uniwersytetem Rzeszowskim powstało Miasteczko Innowacji. Miało być nowocześnie, technologicznie i oryginalnie. Rzeszów, jako miasto od lat promujące się hasłem „Stolica Innowacji”, a także gospodarz V Forum Innowacji miał zdominować wydarzenie. Nie udało się.
Odwiedzający forumowe stoiska goście mogli obejrzeć 7 minutowy film 5D w Kapsule Czasu, którą promowało się województwo świętokrzyskie. Województwo śląskie z kolei zachwyciło wirtualną wędrówką, podczas której można było zwiedzić śląskie miasta, jak i odwiedzić szyb górniczy, z którego obraz był transmitowany w czasie rzeczywistym. Warmia i Mazury zaprezentowały mobilne Obserwatorium Astronomiczne, a inne województwa raczyły gości bogato ilustrowanymi przewodnikami po swoich atrakcjach. Co zaprezentowało Podkarpacie?
Swoje atrakcje Rzeszów promował skromnym stoiskiem z ulotkami. Nie tego spodziewali się po gospodarzu przyjezdni, którzy w natłoku atrakcji często zapominali, że znajdują się na Podkarpaciu. Wynika z tego jasno, że Rzeszów Stolicą Innowacji jeszcze nie jest.
Specjaliści od wizerunku miasta przekonują jednak, że obrany przed kilku laty plan działań marketingowych promocji Rzeszowa jest słuszny i nie należy go zmieniać. Tłumaczą, że proces kreowania wizerunku miasta jest zajęciem długotrwałym i niezwykle złożonym, a Rzeszów jest już postrzegany jako miasto bezpieczne, czyste i zadbane, a to duży krok naprzód.
Agencja reklamowa, która na zlecenie miasta przygotowała aktualizację strategii promocji wizerunku Rzeszowa na lata 2014-2020, przedstawiła niedawno analizę badań i ankiet na temat znajomości Rzeszowa w kraju. Wynika z niej, że poza Podkarpaciem Rzeszów słynie przede wszystkim z pomnika Walk Rewolucyjnych. Znana jest także nasza Dolina Lotnicza. Respondenci wymieniali także nazwisko prezydenta Tadeusza Ferenca, a miłośnicy sportu Rzeszów kojarzą z drużyną siatkarską Asseco Resovia. Jedna z przepytanych osób skojarzyła stolicę Podkarpacia z... Mariuszem T., który w tutejszym zakładzie karnym odsiadywał karę za zabójstwo czwórki dzieci.
Specjaliści przekonują, że miasto w innych regionach odbierane jest pozytywnie, ale nie można na tym zaprzestać promocji. Należy bardziej propagować to, co w Rzeszowie jest innowacyjne, czyli chociażby okrągła kładka, czy też fontanna multimedialna. Powodem do dumy są też organizowane tu znakomite imprezy, nasze drużyny sportowe, a także stały rozwój przemysłu.
Zaktualizowana strategia ma wrócić pod głosowanie radnych na czerwcową sesję. Jej realizacja ma sprawić, że Rzeszów stanie się miastem nowoczesnym, żyjącym sportem i kulturą, oraz przyjaznym turystom i biznesmenom.