Zmiany w sposobie oceny uczniów w rzeszowskim liceum
Liceum Ogólnokształcące w Rzeszowie podjęło śmiałą decyzję, wprowadzając eksperymentalny sposób oceniania uczniów. Uczniowie klas pierwszych i drugich, co obejmuje około 60 osób, nie otrzymują tradycyjnych ocen cząstkowych. Zamiast tego, każdy test jest oceniany procentowo, a sprawdziany są opisywane. Dyrektor I Liceum, Piotr Wanat, podkreśla, że celem jest dostosowanie się do współczesnych realiów i uwzględnienie nowoczesnych technologii oraz multimediów w procesie edukacyjnym, zwłaszcza dla pokolenia wychowanego w świecie cyfrowym.
To podejście ma na celu wykształcenie świadomości u ucznia, że nauka jest dla niego samego, a nie tylko dla rodziców czy szkoły. Szkoła pragnie podkreślić, że nauka powinna być procesem dostosowanym do potrzeb i predyspozycji każdego ucznia. Mimo dodatkowej pracy dla nauczycieli, ma to potencjał do zwiększenia efektywności nauki. Eksperyment obejmuje obecnie tylko jeden przedmiot, języka francuskiego, ale w przypadku sukcesu, planowane jest rozszerzenie tego podejścia na inne języki oraz przedmioty niematuralne.
Choć eksperyment trwa stosunkowo krótko, nie ma jeszcze negatywnych sygnałów od uczniów czy rodziców. Rada pedagogiczna oceni jego skuteczność pod koniec czerwca. Decyzja I Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie wpisuje się w szerszy trend w Polsce, który kwestionuje tradycyjne metody oceniania na rzecz bardziej nowoczesnych podejść do edukacji. Jest przekonanie, że takie innowacje są niezbędne, aby unowocześnić system edukacji.