Strategia Rozwoju Publiczności Sektora Kultury w Rzeszowie na lata 2023-2030
Miasto Rzeszów kieruje się ku przyszłości z ambitnym planem wprowadzenia "Strategii Rozwoju Publiczności Rzeszowskiego Sektora Kultury". Dokument ten, opracowany na okres od 2023 do 2030 roku, nie tylko wyznacza kierunki rozwoju kulturalnego miasta, ale także systematyzuje działania związane z kulturą. Ponadto, stanowi solidną podstawę dla starania się o wsparcie finansowe z zewnątrz, w szczególności z programu FEnIKS, największego funduszu wspierającego kulturę w Polsce. Dodatkowo, strategia ma służyć jako plan działania w kontekście starania się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2029 roku.
Krystyna Stachowska, zastępczyni prezydenta Rzeszowa, podkreśla, że celem tej strategii jest zwiększenie świadomości o publiczności wśród instytucji i organizacji kulturalnych. Plan zakłada podniesienie jakości i dostępności oferty kulturalnej oraz zainteresowanie nią większym kręgiem ludzi.
Opracowanie "Strategii Rozwoju Publiczności dla Rzeszowa" zostało powierzone firmie KPPM Doradztwo. Przygotowanie dokumentu opierało się na wywiadach, dyskusjach z przedstawicielami Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Rzeszowa, instytucjami kultury działającymi na terenie miasta oraz rozmowach z artystami i twórcami podczas warsztatów w rzeszowskim Urban Labie. Badania obejmowały także odbiorców oferty kulturalnej miasta – zarówno lokalnych, regionalnych, jak i ponadregionalnych – celem zbadania wizerunku, marki oraz potrzeb dotyczących wydarzeń kulturalnych w Rzeszowie. Na tej bazie opracowano diagnozę i stworzono plan strategiczny, który będzie stopniowo wdrażany w mieście.
Natasza Janczak-Nadczuk z KPPM Doradztwo, odpowiedzialna za przygotowanie strategii, podkreśla, że w trakcie wdrażania będą regularnie przeprowadzane ewaluacje, aby monitorować postępy i dostosować plan do ewentualnych zmian i okoliczności.
Dokument składa się z trzech części:
- Część Teoretyczna, prezentująca koncepcję podejścia do rozwoju publiczności oraz znaczenie tej idei dla potencjału instytucji kultury oraz relacji z obecną i przyszłą publicznością.
- Część Diagnostyczno-Badawcza, prezentująca podsumowanie najważniejszych wniosków i rekomendacji z przeprowadzonych badań jakościowych i ilościowych, stanowiących podstawę strategii.
- Część Strategiczna, prezentująca plan wdrażania koncepcji rozwoju publiczności, rekomendacje, plan ewaluacji i monitoringu.
Strategia, licząca ponad 500 stron informacji i wniosków, wpisuje Rzeszów w grono niewielu miast w Polsce, które tak precyzyjnie planują rozwój sektora kultury. Podobny dokument posiada już Wrocław, który stworzył po doświadczeniach ze zorganizowaniem Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku.
Decyzję o przyjęciu strategii podejmą miejscy radni podczas najbliższej sesji w dniu 29 sierpnia 2023 roku. Po zatwierdzeniu, dokument zostanie opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym zapoznanie się z nim.