Nowy kierunek na Uniwersytecie Rzeszowskim - polonistyka stosowana
W trwającej właśnie w Uniwersytecie Rzeszowskim rekrutacji Wydział Filologiczny uruchamia nowy kierunek na studiach I stopnia – polonistyka stosowana. To znakomita opcja dla tych, którzy nie tylko chcą sprawnie posługiwać się jednym z najtrudniejszych języków na świecie, ale również zarabiać na tym pieniądze.
Nowy kierunek jest nowatorską odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, na którym coraz częściej poszukiwani są pracownicy posiadający dość specyficzne kompetencje miękkie. Kierunek łączy w sobie wiedzę i umiejętności potrzebne każdemu humaniście z techniczną wiedzą z obszaru dziennikarstwa, mediów i multimediów oraz ekonomii, socjologii i technologii informacyjnej.
Dzięki takiemu połączeniu absolwenci polonistyki stosowanej mogą znaleźć zatrudnienie w szeroko pojętych mediach, ale również agencjach reklamy, czy PR. Dodatkowo będą dysponowali wiedzą umożliwiającą prowadzenie własnego biznesu – czy to tradycyjnego, czy związanego z profesjonalnym prowadzeniem profili w mediach społecznościowych, blogów tematycznych czy vlogów.
Na polonistyce stosowanej realizowany będzie rozszerzony lektorat. 360 godzin w ciągu trzech lat, czyli trzy razy więcej niż na innych kierunkach. Daje to absolwentom możliwość uzyskania wiedzy z wybranego języka obcego na poziomie B2 lub C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Świadczy to o profesjonalnej wiedzy z obszaru danego języka – z uwzględnieniem języka specjalistycznego.
Zaplanowano róqwnież praktyki i warsztaty w instytucjach kultury, urzędach, redakcjach, wydawnictwach, firmach związanych z rynkiem medialnym. Student odbywa w tych instytucjach łącznie 100 godzin praktyk zawodowych (50 godzin po roku I. i 50 godzin po roku II.).
Studia na tym kierunku umożliwiają rozpoczęcie kariery zawodowej w instytucjach kultury, urzędach, redakcjach, wydawnictwach, mediach (tradycyjnych i elektronicznych) oraz wszędzie tam, gdzie potrzebne są kompetencje pisarskie, retoryczne i komunikacyjne, sprawne formułowanie wypowiedzi w mowie i piśmie, a ponadto dobra znajomość literatury i sztuki oraz orientacja we współczesnym życiu kulturalnym. Wiedza i umiejętności zdobyte w toku studiów przygotowują do wykonywania takich zawodów, jak: animator kultury, asystent kadr kierowniczych, rzecznik prasowy, rzecznik informacji publicznych, specjalista zarządzania informacją i kreowania wizerunku, researcher, bloger, edytor, copywriter itd.