Nadchodzą wielkie zmiany w MPK
Wczorajsza Rada Miasta przyjęła sześcioletni plan rozwoju komunikacji zbiorowej. Rzeszów wraz z sąsiednimi gminami chce utworzyć wspólny system transportowy, a także usprawnić komunikację miejską w samym Rzeszowie.
Od jesieni zeszłego roku fachowcy firmy Public Transport Consulting z Gdyni analizowali rzeszowską komunikację miejską. Ponad dwustustronicową diagnozę przedstawili wczoraj radnym. Dokument określa, jak miasto wspólnie z okolicznymi gminami będzie rozwijać komunikację przez najbliższe 6 lat. Zmiany mają zachęcić większą liczbę mieszkańców do rezygnacji z samochodów na rzecz korzystania z komunikacji miejskiej.
Gdyńska firma jako główny problem komunikacji miejskiej w Rzeszowie określili przebieg linii i brak punktualności autobusów. To na te wady najczęściej narzekają mieszkańcy i z ich powodu nie chcą przesiąść się z własnych samochodów do autobusów. Public Transport Consulting przekonuje przede wszystkim do odejścia od układania rozkładów jazdy dla każdej linii osobno. Fachowcy przekonują, że tylko traktując sieć MPK jako całość będzie można uruchomić regularne odjazdy autobusów co kilkanaście minut z każdego przystanku, a liczbę nocnych kursów zwiększyć do cogodzinnych odjazdów. Takie zmiany mają sprawić, że autobusy przestaną odjeżdżać z danego przystanku o tej samej minucie, dzięki czemu pasażer zawsze będzie mógł złapać alternatywny transport.
Fachowcy sugerują również obniżenie cen biletów sieciowych. Twierdzą, że ze względu na obecną cenę biletu normalnego na okaziciela, czyli 250 zł, mieszkańcy nie chcą rezygnować z własnych samochodów. Według Public Transport Consulting cena takiego biletu nie powinna być wyższa, niż równowartość około 30 biletów jednorazowych.
Dokument fachowców z Gdyni zakłada również zmiany w transporcie kolejowym, który Rzeszów chce rozwijać wspólnie z sąsiadami. Na lata 2014-2020 przewidziano budowę szybkiej kolejki podmiejskiej i miejskiej kolejki nadziemnej.
Koszt realizacji projektu aglomeracyjnej szybkiej kolei szacowany jest na około 300 mln zł. Podobna kwota będzie potrzebna miastu na budowę nadziemnej kolejki miejskiej. Oprócz tego Rzeszów ma w planach zakup kolejnej partii ekologicznych autobusów, ponieważ w tej chwili dzięki unijnym środkom miasto dysponuje 80 nowymi mercedesami i autosanami, a do pełnej rezygnacji z autobusów starego typu potrzebny jest zakup około 50 pojazdów.
Radni przyjęli uchwałę jednogłośnie, tłumacząc, że jest to pierwszy krok do starań o unijne pieniądze na realizację transportowych planów.