Inwestycja drogowa na północy Rzeszowa ze znaczącym dofinansowaniem
Zaprezentowano znaczącą inwestycję drogową na północy Rzeszowa, która otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 250 mln zł. Nowe połączenie ulic Warszawskiej i Krakowskiej obejmie trasę o długości 6,5 km, włączając w to wiadukt nad ul. Warszawską oraz tory kolejowe. Ta inwestycja stanowi kluczowy element planowanej północnej obwodnicy Rzeszowa.
Prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek, wyraził entuzjazm z powodu otrzymanej alokacji w wysokości 250 mln zł z Rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Podkreślił, że ten projekt ma strategiczne znaczenie dla miasta, umożliwiając płynne połączenie ul. Warszawskiej z autostradą A4 oraz rzeszowską strefą przemysłową Dworzysko i ul. Krakowską. Prezydent dodatkowo zaznaczył istotną rolę Rzeszowa jako hubu gospodarczego dla odbudowy Ukrainy.
Trasa północna Rzeszowa będzie składać się z trzech odcinków, z których dwa są już zrealizowane. Pierwszy łączy ul. Rzecha z Lubelską, obejmując most im. Tadeusza Mazowieckiego. Drugi odcinek został oddany do użytku w 2019 roku, łącząc ul. Lubelską z Warszawską. Każdy z tych odcinków ma dwa pasy ruchu w obu kierunkach, oddzielone pasem zieleni, a także wyposażone w chodniki i ścieżki rowerowe. Ostatni fragment, łączący ulice Warszawską z Krakowską, obejmie odcinek o długości 6,5 km. Ważnym elementem będzie wiadukt nad ul. Warszawską oraz torami kolejowymi, które będą miały ponad 300 metrów długości. Następnie trasa skręci w kierunku zachodnim, docierając do terenów strefy przemysłowej Dworzysko, a następnie skieruje się na południe, by dojść do ul. Krakowskiej.
Przyszłe połączenie drogowe częściowo będzie przebiegać poza granicami Rzeszowa, co zaangażuje władze miasta oraz województwa podkarpackiego. Sfinansowanie programu funkcjonalno-użytkowego, zawierającego szczegółowe założenia tej przyszłej inwestycji, zostanie pokryte z funduszy miasta i województwa. Realizację tego programu będzie nadzorować firma Sweco Polska z Poznania, która zwyciężyła w przetargu rozstrzygniętym 5 października 2023 roku. Koszt opracowania dokumentu wyniesie ponad 2,4 mln zł, a program funkcjonalno-użytkowy zostanie ukończony w ciągu ośmiu miesięcy. Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na wybór firmy, która będzie odpowiedzialna za projektowanie i budowę drogi łączącej ul. Warszawską z Krakowską.