
Ruszyły procedury budowy Centralnego Portu Komunikacji
Czym jest Centralny Port Komunikacji? Jest to projekt, który ma zrewolucjonizować szybkość oraz jakość połączeń kolejowych na terenie całej Polski. Centralny Port Komunikacji powstanie w okolicach Warszawy i Łodzi. Zakłada się, że już w 2027 roku po wybudowaniu nowych linii z Rzeszowa do Warszawy dojedziemy w ok. 2 godziny i 15 minut.
Ruszyła procedura budowy linii kolejowej na odcinku Łętownia-Rzeszów. Wspomniany odcinek linii kolejowej widnieje pod numerem 58 i jest to fragment tzw. szprychy nr 6. Wspomniany fragment pozwoli połączyć Warszawę i Centralny Port Komunikacyjny z województwem podkarpackim oraz województwem świętokrzyskim. Linia na odcinku Łętownia-Rzeszów będzie realizowana w pierwszej kolejności i zgodnie z planem będzie miała ona ok. 42 kilometrów.
Linia kolejowa Łętownia-Rzeszów ma zostać oddana do użytku w roku 2027, czyli wtedy co Centralny Port Komunikacyjny. W ubiegłym roku ruszyły procedury środowiskowe i inwentaryzacje przyrodnicze w miejscach, przez które miałaby przebiegać linia kolejowa Łętownia-Rzeszów oraz łącznik do lotniska Rzeszów-Jasionka. W chwili obecnej realizowany jest już przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla projektowanej linii. Jak podkreśla rzecznik prasowy CPK Konrad Majszyk budowa linii Łętownia-Rzeszów znacznie skróci czas przejazdu z Rzeszowa oraz pozostałych miast województwa podkarpackiego w kierunku Warszawy. Głównym celem projektu jest poprawa efektywności na trasie Warszawa - Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Stalowa Wola - Rzeszów.
Główną korzyścią Centralnego Portu Komunikacji ma być zmniejszenie czasu przejazdów nie tylko do stolicy, ale również do innych miast zlokalizowanych na terenie Polski. Jak już wspomnieliśmy z Rzeszowa do Warszawy, będzie można dojechać w 2 godziny 15 minut, natomiast z Krosna, Sanoka i Jasła dojedziemy tam w 2 godziny i 50 minut, a z Przemyśla w ok. 3 godziny i 15 minut. Nowy odcinek pomoże również szybciej dostać się do Lublina, ponieważ wpisuje się on również w inną inwestycję CPK, czyli tzw. magistralę wschodnią, której głównym założeniem jest połączenie Rzeszowa, Lublina i Białegostoku.
W ramach programu kolejowego CPK na terenie województwa podkarpackiego powstanie aż 155 km nowych linii kolejnych, a ok. 173 km linii kolejowych zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK. Program kolejowy Centralnego Portu Komunikacji ma się w sumie składać z dwunastu tras kolejowych, z czego aż dziesięć ma prowadzić bezpośrednie do Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego. Łącznie to ponad 1789 km nowych linii kolejowych i ponad 30 inwestycji, które umożliwią szybki transport z każdego miejsce Polski.