Rozpoczyna się budowa Wisłokostrady w Rzeszowie o wartości 169 mln zł
Prezydent Konrad Fijołek poinformował, że ruszyła budowa Wisłokostrady w Rzeszowie. Inwestycja, która ma kluczowe znaczenie dla układu drogowego miasta, będzie realizowana przez konsorcjum firm ANTEX II i Wysowa Mosty. Teren zostanie przekazany wykonawcy już w poniedziałek, co pozwoli na rozpoczęcie prac.
Mieszkańcy czekali na tę inwestycję od wielu lat, a przygotowania trwały długo. Udało się jednak uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia i zabezpieczyć środki finansowe. Wisłokostrada połączy aleję Rejtana z ulicą generała Maczka, znacząco ułatwiając dojazd z południowej części miasta do drogi ekspresowej S19. Dodatkowo, ta nowa trasa odciąży z ruchu samochodowego m.in. rondo Pobitno oraz centrum miasta - aleję Piłsudskiego.
W przetargu na to zadanie zgłosiło się aż 13 firm i konsorcjów. Ostatecznie wybrano ofertę konsorcjum firm ANTEX II (lider) i Wysowa Mosty (partner), które zrealizują Wisłokostradę za nieco ponad 169 mln zł. Umowa została podpisana w czwartek, a już w poniedziałek tereny zostaną przekazane wykonawcy, co umożliwi rozpoczęcie budowy.
W ramach tego projektu zostaną wybudowane drogi o łącznej długości ponad 2 kilometrów. Dodatkowo, powstaną obustronne chodniki i ścieżki rowerowe o łącznej długości około 3 286 metrów. Częścią inwestycji będą także nowe duże obiekty inżynieryjne, takie jak dwujezdniowa estakada nad linią kolejową Kraków-Medyka. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano również budowę nowego, szerszego mostu Załęskiego oraz mostu na rzece Młynówka, a także rondo na ulicy Ciepłowniczej, sześć zatok autobusowych, 13 przejść dla pieszych, oświetlenie oraz infrastrukturę podziemną.
Cała inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu miasta Rzeszowa oraz ze środków pozyskanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych (65 mln zł) oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (30 mln zł). Realizacja Wisłokostrady potrwa 32 miesiące.
Projekt Wisłokostrady obejmie:
- Budowę dróg na odcinku od alei Rejtana (skrzyżowanie z Lwowską ) do skrzyżowania ulicy generała Maczka i ulicy Siemieńskiego o łącznej długości 2 040 metrów, w tym:
- Budowę drugiej jezdni na odcinku od alei Rejtana do targowiska o długości około 500 metrów,
- Budowę dwóch jezdni od targowiska do skrzyżowania z ulicą Ciepłowniczej o długości 909 metrów,
- Rozbudowę ulicy Ciepłowniczej i Maczka na długości 631 metrów,
- Budowę obustronnych chodników i ścieżek rowerowych o łącznej długości około 3 286 metrów,
- Budowę skrzyżowania z ulicą Ciepłowniczą (skrzyżowanie typu rondo) o średnicy zewnętrznej około 75 metrów,
- Budowę sześciu zatok autobusowych,
- Budowę oraz przebudowę dróg wewnętrznych służących do obsługi przyległego terenu - ulicy Chłędowskiego na odcinku 130 metrów,
- Budowę mostu na rzece Młynówka o długości około 18,8 metra,
- Budowę mostu na rzece Wisłok o długości około 81 metrów,
- Budowę dwujezdniowej estakady nad linią kolejową Kraków-Medyka: jezdnia lewa o długości około 374 metrów, jezdnia prawa o długości około 271 metrów,
- Budowę oświetlenia ulicznego: słupy oświetleniowe – 102 sztuki, oprawy oświetleniowe LED – 122 sztuki,
- Rozbiórkę 11 obiektów kubaturowych,
- Zabezpieczenie osuwiska w rejonie ulicy Konfederatów Barskich i ulicy Chłędowskiego – ściana oporowa o długości 72 metrów, wysokości: 5,9-9,8 metra, grubości: 0,4-1,2 metra,
- Umocnienie rzeki Wisłok narzutem kamiennym oraz koszami kamienno-siatkowymi na odcinku o długości 457,1 metra,
- Przebudowę sieci wodno-kanalizacyjnej, sieci gazowej, sieci C.O. (wraz z przebudową komory cieplnej), urządzeń energetycznych i teletechnicznych nadziemnych i podziemnych.