Trasa Rzeszów - Kraków w 1,5 godziny
Rzeszów uzyska połączenie autostradowe z siecią autostrad całego kraju. Budowlańcy pracujący przy brakującym odcinku A4 Dębica-Tarnów zapowiadają, że będzie on przejezdny już w październiku.
Odcinek między węzłem Dębica Pustynia a Tarnów Krzyż budują dwie firmy: Budimex i Heilit Woerner, należąca do grupy Strabag. Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami na placu budowy dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński zapowiadał, że odcinek łączący Rzeszów z ogólnopolską siecią autostrad będzie przejezdny w październiku, a Daniel Czaja, dyrektor kontraktu z Heilit Woerner, dodawał, że to dwa miesiące przez terminem.
Kierowcy będą mogli poruszać się po obu stronach autostrady w październiku, ale nie będzie to możliwe na odcinku estakady nad Wisłoką. Jest to największa przeprawa na tym odcinku autostrady i oddana będzie tylko jedna jej część. Budowlańcy zwracają uwagę na fakt, że estakada to najtrudniejszy obiekt w całym przedsięwzięciu – ma 1351 m długości, a przebiega nad Wisłoką oraz terenami, które rzeka zalewa w czasie powodzi. Każdy z elementów budowany jest na stałym gruncie, poza estakadą, a następnie nasuwany przez specjalistyczne siłowniki na właściwe miejsce oraz podpierany na tymczasowych podporach. Po zmontowaniu całości estakada zostanie uniesiona, tymczasowe podpory usunięte, a estakada osiądzie na stałych podporach osadzonych w gruncie.
Przedstawiciele krakowskiej GDDKiA, jak i sami budowlańcy pracujący przy autostradzie zakładają, że druga część estakady może być oddana dla ruchu na przełomie listopada i grudnia 2014. Aby przyspieszyć termin oddania autostrady, równocześnie z nią powstają Miejsca Obsługi Pasażerów, drogi dojazdowe, drogi techniczne, nasadzana będzie również zieleń.
Na 35-kilometrowym terenie Budimex i Heilit Woerner wybudują 2 węzły autostradowe, 5 mostów, 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą, 3 przejścia dla zwierząt, estakadę i przejście dla pieszych pod jezdnią. Jet ono niezbędne, ponieważ jedna z miejscowości, przez którą przebiega autostrada została nią podzielona na dwie części. Oprócz tych elementów wraz z budowanym odcinkiem zostaną oddane do użytku: 32 przepusty dla małych zwierząt (w tym przepusty z rowami), 13 przepustów na rowach, 28 pod drogami przejazdowymi oraz 64 drogi dojazdowe wzdłuż autostrady. W połowie odcinka Dębica-Tarnów powstaje tzw. Drogowy Odcinek Lotniskowy przeznaczony dla samolotów wojskowych.
GDDKiA ocenia zaawansowanie prac na całym odcinku autostrady na 75%. Udostępnienie autostrady kierowcom nie będzie jednak oznaczało zakończenia prac – wykończenie i oddanie wszystkich urządzeń oraz otoczenia autostrady planowane jest na połowę przyszłego roku.