31-01-2012
Szkoła przyszłości to szkoła cyfrowa - zakończyła sie konferencja dla nauczycieli z Podkarpacia
Około 120 nauczycieli z podkarpackich szkół ponadgimnazjalnych uczestniczyło we wtorek w Centrum Edukacji Międzynarodowej w bezpłatnej konferencji dotyczącej wykorzystania komputerów i innych innowacyjnych rozwiązań technicznych w nauczaniu przedmiotów nieinformatycznych. Spotkanie zorganizowała Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.
Pedagodzy biorący udział w spotkaniu dowiedzieli się m.in. jak wykorzystać nowoczesne narzędzia do prezentacji swoich osiągnięć i utworzenia swojego „e-portfolio, czym jest „e-dziennik i w czym może być pomocny dla nauczycieli i dla rodziców oraz jak wykorzystać Internet do przygotowania materiałów dydaktycznych.
Interesującym innowacyjnym narzędziem dydaktycznym, które dzięki działaniom Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wchodzi do szkół są gry symulacyjne i kursy e-learning (nauczanie na odległość) wprowadzane na lekcjach z podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce.
- W grze symulacyjnej „Innowacyjne przedsiębiorstwo produkcyjne" uczniowie na lekcji z ekonomii w praktyce wcielają się w członków zarządu przedsiębiorstwa produkującego rowery. Podejmować decyzje strategiczne dla firmy, w oparciu o analizę informacji rynkowych, dostępnych w grze - wyjaśnia Wojciech Pitura z WSIiZ .
Gra podzielona jest na etapy. Po każdym z nich „zarząd" analizuje efekty podjętych decyzji i jeśli nie są zadowalające, koryguje je w kolejnej rundzie. Gra kończy się podsumowaniem wyników działań w poszczególnych obszarach np. zyskowności, zarządzaniu zasobami ludzkimi.
- Gra została wprowadzana do szkół w ramach projektu unijnego „Przedsiębiorcza szkoła", który uczelnia realizuje od 2010 do 2013 roku w placówkach ponadgimnazjalnych z Podkarpacia i Małopolski. W tym roku szkolnym w projekcie uczestniczy 10 szkół. Do kolejnego zapisaliśmy 30 placówek i tym samym zamknęliśmy nabór - zauważa Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ.
Uczelnia współpracuje ze szkołami w zakresie doskonalenia zawodowego, wykorzystywania nowych technologii informatycznych. Wdrożyła program „E-szkoła - wirtualny dziennik" w ok. 150 szkołach podstawowych, gimnazjalnych i średnich w całej Polsce.
- Szkoła przyszłości to szkoła cyfrowa, w której nauczyciel i uczeń korzystają ze specjalnie przygotowanych zasobów cyfrowych, to szkoła z szybkim Internetem i mobilnymi komputerami, wykorzystująca najnowsze narzędzia informatyczne - podkreśla Zdzisław Nowakowski, sekretarz Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy Ministrze Edukacji, dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.
Nowakowski zauważa, że trwają prace w ministerstwie nad projektem „cyfrowa szkoła". Model przedsięwzięcia opiera się na odpowiednim przygotowaniu i przeszkoleniu nauczycieli, które jego zdaniem, powinno być potwierdzone certyfikatem. Tworzone są też materiały edukacyjne, dostępne dla nauczycieli i uczniów na platformie internetowej.
Konferencja rozpoczęła cykl szkoleń specjalistycznych przygotowanych dla nauczycieli i dyrektorów. Każdy z uczestników otrzymał certyfikat.
Pedagodzy biorący udział w spotkaniu dowiedzieli się m.in. jak wykorzystać nowoczesne narzędzia do prezentacji swoich osiągnięć i utworzenia swojego „e-portfolio, czym jest „e-dziennik i w czym może być pomocny dla nauczycieli i dla rodziców oraz jak wykorzystać Internet do przygotowania materiałów dydaktycznych.
Interesującym innowacyjnym narzędziem dydaktycznym, które dzięki działaniom Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie wchodzi do szkół są gry symulacyjne i kursy e-learning (nauczanie na odległość) wprowadzane na lekcjach z podstaw przedsiębiorczości i ekonomii w praktyce.
- W grze symulacyjnej „Innowacyjne przedsiębiorstwo produkcyjne" uczniowie na lekcji z ekonomii w praktyce wcielają się w członków zarządu przedsiębiorstwa produkującego rowery. Podejmować decyzje strategiczne dla firmy, w oparciu o analizę informacji rynkowych, dostępnych w grze - wyjaśnia Wojciech Pitura z WSIiZ .
Gra podzielona jest na etapy. Po każdym z nich „zarząd" analizuje efekty podjętych decyzji i jeśli nie są zadowalające, koryguje je w kolejnej rundzie. Gra kończy się podsumowaniem wyników działań w poszczególnych obszarach np. zyskowności, zarządzaniu zasobami ludzkimi.
- Gra została wprowadzana do szkół w ramach projektu unijnego „Przedsiębiorcza szkoła", który uczelnia realizuje od 2010 do 2013 roku w placówkach ponadgimnazjalnych z Podkarpacia i Małopolski. W tym roku szkolnym w projekcie uczestniczy 10 szkół. Do kolejnego zapisaliśmy 30 placówek i tym samym zamknęliśmy nabór - zauważa Urszula Pasieczna, rzecznik prasowy WSIiZ.
Uczelnia współpracuje ze szkołami w zakresie doskonalenia zawodowego, wykorzystywania nowych technologii informatycznych. Wdrożyła program „E-szkoła - wirtualny dziennik" w ok. 150 szkołach podstawowych, gimnazjalnych i średnich w całej Polsce.
- Szkoła przyszłości to szkoła cyfrowa, w której nauczyciel i uczeń korzystają ze specjalnie przygotowanych zasobów cyfrowych, to szkoła z szybkim Internetem i mobilnymi komputerami, wykorzystująca najnowsze narzędzia informatyczne - podkreśla Zdzisław Nowakowski, sekretarz Rady ds. Informatyzacji Edukacji przy Ministrze Edukacji, dyrektor Centrum Kształcenia Praktycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Mielcu.
Nowakowski zauważa, że trwają prace w ministerstwie nad projektem „cyfrowa szkoła". Model przedsięwzięcia opiera się na odpowiednim przygotowaniu i przeszkoleniu nauczycieli, które jego zdaniem, powinno być potwierdzone certyfikatem. Tworzone są też materiały edukacyjne, dostępne dla nauczycieli i uczniów na platformie internetowej.
Konferencja rozpoczęła cykl szkoleń specjalistycznych przygotowanych dla nauczycieli i dyrektorów. Każdy z uczestników otrzymał certyfikat.