Modernizacja stacji PKP Rzeszów Główny
W ramach inwestycji o wartości przeszło 200 mln złotych przebudowane zostaną m.in.: cztery wiadukty, jak również powstanie nowy przystanek kolejowy Rzeszów Zachodni. Dzięki procesom renowacji stacja całkowicie zwiększy swoją funkcjonalność oraz zmieni swoje oblicze — będzie to miejsce przyjazne oraz nowoczesne dla pasażerów. Najważniejsze jest zagwarantowanie podróżnym konwencjonalności, ponieważ to z Rzeszowa odchodzą tory w każdym z kierunków: na południe, północ, wschód i zachód.
Dyrektor PKP PLK Mieczysław Borowiec wspomniał, że prace będą skupione przede wszystkim na północnym odcinku, tak aby Rzeszów był w bezpośrednim połączenie ze stolicą Polski — Warszawą. Rzeszowski węzeł kolejowy jest bardzo ważną inwestycją dla całego regionu. Jego rola znacznie się zwiększy, gdy w życie wejdzie projekt budowy kolei aglomeracyjnej.
Dodatkowo w ramach projektu zostaną wybudowane tory zapewniające połączenie stacji z lotniskiem w podrzeszowskiej Jasionce.
Proces modernizacji podzielono na trzy różnorodne segmenty. Na samym początku prace będą toczyć się na odcinku zachodnim, gdzie zostaną zamontowane trzy wiadukty nad alejami Wyzwolenia. Do końca br. oddany zostanie jeden z dwóch peronów nowego przystanku PKP Rzeszów Zachodni — drugi peron zostanie oddany w maju 2019 roku. Kolejny etap modernizacji obejmie środkową część stacji Rzeszów Główny — przebudowa wszystkich peronów na stacji oraz przeniesienie zabytkowej kładki nad torami — do marca 2020 roku. Ponadto w ramach drugiego etapu ma powstać parking o powierzchni 1,5 tys. mkw. Ostatni etap modernizacji, jak podkreśla Kamil Mergel — kierownik kontraktu — to odcinek stacji wschodniej, dotyczący przebudowy wiaduktu nad ul. Batorego.
Wykonawcą prac są cztery firmy: Inżyniera Rzeszów, Track Tec Construction, Intop Warszawa oraz Infrakol. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na kwiecień 2021 roku.